NLB Health Check OK
Türkiye Cumhuriyeti Devleti adına Genel Müdürlükçe üretilecek; içerisinde yonga (çip) barındıran, makinada okunabilir, yüksek güvenlikli ve dayanıklı olan elektronik pasaporttur.
2.1) Umuma mahsus pasaport (bordo renkte), 

2.2) Hususi pasaport (yeşil renkte), 

2.3) Hizmet pasaportu (gri renkte), 

2.4) Diplomatik pasaport (siyah renkte),

2.5) Geçici pasaport (kırmızı renkte),

2.6) Yabancılara mahsus pasaport,

olmak üzere 6 tip pasaport bulunmaktadır.​
Umuma mahsus pasaportlar 35'i vize sayfası olmak üzere toplam 38;
Hususi ve hizmet damgalı pasaportlar 27'si vize sayfası olmak üzere; toplam 30 sayfadan oluşmaktadır.​
02.04.2018 tarihinden itibaren verilmeye başlanmıştır. 
https://randevu.nvi.gov.tr/#/nvi/odeme web adresinde "Pasaport Harç ve Defter Bedeli" başlığından öğrenebilirsiniz.​
Sadece pasaport cüzdan bedelinin vergi daireleri/malmüdürlükleri, anlaşmalı bankalar ve PTT şubelerine yatırılması gerekmektedir. Umuma mahsus pasaportlarda geçerlilik süresi 6 aydan az kalmış ise yeni bir pasaport düzenlenebilmesi için ek olarak en az 6 aylık harç yatırılması gerekmektedir.

​Maliye Bakanlığının veznesi, anlaşmalı bankalar ve PTT şubelerine.

​Başvuru merkezi tarafından ödediğiniz harç ve/veya defter bedelinin kullanılmadığına dair verilecek resmi yazıyla vergi daireleri/malmüdürlüklerine müracaat etmeniz halinde ödediğiniz tutarı iade alabilirsiniz.
​Başvuru merkezi tarafından ödediğiniz harç ve/veya defter bedelinin kullanılmadığına dair verilecek resmi yazıyla vergi daireleri/malmüdürlüklerine müracaat etmeniz halinde ödediğiniz tutarı iade alabilirsiniz.
Geçerlilik sürelerinin sonuna kadar kullanılabilecektir.
Emniyetten alınan pasaportlar sürelerinin sonuna kadar kullanılabileceği gibi e-Pasaport başvurusunda bulunmanız halinde başvuru tarihi itibariyle umuma mahsus pasaportunuzdaki geçerli olan süreleriniz e-Pasaportunuza kanuni süreyi (18 yaşından küçükler için maksimum 5 yıl, 18 yaşından büyükler için maksimum 10 yıl) aşmayacak şekilde harçsız olarak aktarılacaktır.
Hayır. Tüm e-Pasaportlar ICAO (Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü) standartlarında üretilmektedir, ancak her ülke bu standartlar arasında yer alan seçeneklerden kendi ihtiyaçlarına en uygun olanı kullanmaktadır. Bu nedenle ICAO standartlarına uygun olmak kaydıyla               e-pasaport uygulamaları ülkeden ülkeye farklılıklar arz edebilmektedir.
8.1) Mevcut e- pasaportlar;
 İnkjet, mürekkep baskılı olup,  yonga  (çip) pasaport defterlerinin arka kapağındadır.       Hususi ve Hizmet Damgalı Pasaportlarda toplam sayfa sayısı 28 adet, vize sayfa sayıları ise her birinde 25 adettir. Umuma Mahsus Pasaportlarda ise toplam sayfa sayısı 60 adet, vize sayfa sayısı ise 57 adettir.

8.2) İkinci Nesil Türkiye Cumhuriyeti Elektronik Pasaportları;
Polikarbonat (Polikarbon) üzerine lazer baskılı olup, çipler polikarbonat içinde yer almaktadır. Polikarbon yapısı nedeniyle Yeni Nesil E-Pasaportlar mevcut pasaportlara göre daha dayanıklı ve uzun ömürlüdür.

Avrupa Birliği Vize Serbestliği kriterlerinden biri olan Yüksek Güvenlik Unsuru (EAC) özelliğini destekleyen bu pasaportlar içerisinde çip barındıran polikarbon malzemesiyle ve vize sayfalarında daha fazla sayıda güvenlik özellikleriyle sahteciliğe karşı daha güvenlidir. Yine tarihi ve turistlik görseller içeren vize sayfalarıyla ikinci nesil elektronik pasaportlar ülkemizin tanıtımına ayrıca katkı sağlamaktadır.

Mevcut e- pasaportlar gibi temassız yonga teknolojisi sayesinde bilgiler özel cihazlar tarafından okunabilmekte ve bu sayede sınır kapılarında güvenli ve hızlı pasaport kontrolü yapılabilmektedir.

İkinci nesil Hususi ve Hizmet Damgalı e-Pasaportlarda toplam sayfa sayısı 30 adet, vize sayfa sayıları ise her birinde 27 adettir. Umuma Mahsus Pasaportlarda ise toplam sayfa sayısı 38 adet, vize sayfa sayısı ise 35 adettir.
Hayır. Pasaportunuzun süresi dolduğu takdirde yeni bir pasaport başvurusunda bulunmanız gerekmektedir.
ICAO (Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü)
Hayır. Hususi ve hizmet damgalı pasaport başvuruları yalnızca İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlüklerince kabul edilmektedir.
Pasaport yongalı (çipli) olup özel cihazlarla okunabilmektedir. Pasaport başvurularınızda alınan kişisel bilgileriniz güvenli elektronik ortamda saklanmaktadır.
Hayır. Pasaport yongasında bulunan bilgiler yalnızca NVİGM MERNİS veri ambarında saklanmaktadır. Üçüncü kişiler tarafından ulaşılma imkanı bulunmamaktadır. 
​Pasaportlarda hem görsel öğelerin yerleştirilmesindeki ek güvenlik özellikleri hem de elektronik yongada bulunan bilgilerin tahrif edilmesini imkansız kılmaktadır.
Eski elektronik pasaportlarda olduğu gibi ikinci nesil elektronik pasaportlarda da otomatik kimlik doğrulaması, göç kontrolü ve sınır emniyeti konularında hızlı ve güvenli sınır kontrolleri gerçekleştirilecektir.
​İkinci nesil e-Pasaportlar içerdiği ek güvenlik katmanları ve polikarbon yapısı ile daha güvenlikli ve dayanıklıdır.
Pasaportlardaki yongalar birçok güvenlik bileşeninden yalnızca birini oluşturmaktadır. Yongaları sınır kapılarında okunamasa bile Pasaportlar son kullanım tarihine kadar geçerli bir seyahat belgesi olarak kullanılabilmektedir.
Kimlik bilgilerinde yalnızca MERNİS kayıtları esas alınmaktadır. Bu nedenle, bu bilgilerde değişiklik yapmak mümkün değildir.
Hayır. Pasaportlarda meslek hanesi bulunmamaktadır.
​Hayır, Pasaportların tümü yongalıdır.
​Üretildikten ve kişiselleştirildikten sonra Pasaport üzerindeki bilgiler değiştirilememektedir. Pasaport yongaları yetkili kişiler tarafından kullanılan özel cihazlar tarafından bir kez yazıldıktan ve şifrelendikten sonra salt okunur bir hale gelecek biçimde tasarlanmıştır. Diğer bir deyişle kişisel bilgiler yongalara sonradan değiştirilemez bir şekilde yazılmaktadır. Bu nedenle, mahkeme kararıyla dahi olsa pasaportunuzdaki bilgilerinizi değiştirmek isterseniz yeni bir Pasaport başvurusunda bulunmanız gerekecektir.
​Kayıp, çalıntı veya gasp nedeniyle zayi olan pasaportların sahtecilikte kullanılmasını önlemek amacıyla en kısa sürede yurt içinde en yakın başvuru merkezine, yurt dışında ise dış temsilciliklere iletilmelidir.
​En yakın başvuru merkezine giderek bildirimde bulunmanız gerekmektedir.
​En yakın başvuru merkezine giderek bildirimde bulunmanız gerekmektedir.


​Evet beyanla bildirim kabul edilmektedir.

​Pasaportların kaybedilmesi İnterpol tarafından uluslararası boyutta takip edilmektedir, daha sonraki başvurularda problem yaşanmaması ve gidilecek ülkelerde vize sorunları ile karşılaşılmaması, ayrıca sahtecilikte kullanılabileceği değerlendirildiğinden pasaport defterlerinin dikkatli muhafaza edilmesi gerekmektedir?
​27.1) Kayıp, çalıntı veya gasp nedeniyle yeni bir pasaport almanız halinde, aynı nedenlerle geçersiz hale getirilen eski pasaportunuzu bulduğunuzu beyan etmeniz durumunda;

a) Eski pasaportunuzu kullanmak isterseniz bu pasaportunuz geçerli hale getirilecek ve yeni pasaportunuz iptal edilecektir. Ancak, eski pasaportunuzdaki kalan süre aktarılmadan yeni pasaport almış iseniz, talebiniz halinde yeni pasaportunuz ikinci geçerli pasaport olarak kullanabilecektir.

b) Eski pasaportunuzu kullanmak istemediğinizi beyan etmeniz durumunda bu pasaportunuz "kişi talebi" seçeneği ile iptal edilecektir.

27.2) Kayıp, çalıntı veya gasp nedeniyle geçersiz hale getirilen eski pasaportunuzu bulduğunuzu beyan etmeniz durumunda;

a) Yeni bir pasaport almamışsanız ve eski pasaportunuzu kullanmak istediğinizi beyan ederseniz eski pasaportunuz geçerli hale getirilecektir.

b) Eski pasaportunuzu kullanmak istemediğinizi beyan ederseniz bu pasaportunuz "kişi talebi" seçeneği kullanılarak iptal edilecektir.
​Bu konudaki mevcut uygulama değişmemiş olup, sınır giriş ve çıkışlarında pasaportun ilgili sayfalarına giriş ve çıkış damgaları vurulmaktadır.
​Başvurunuz esnasında eski pasaportunuz usulüne uygun olarak iptal edilerek size iade edilmiş olacaktır. Genel itibari ile iptal edilmiş eski pasaportunuzdaki geçerli oturum iznini veya geçerli vizeyi, bu izni veren makamların ülkelerine pasaportunuzla birlikte yapacağınız direkt seyahatlerde kullanmanız yönünde bir sakınca olmadığı düşünülmektedir. Ancak, seyahatinizden önce, gideceğiniz ülke makamlarının bulunduğunuz ülkedeki temsilcilikleri ile irtibat kurmanız tavsiye edilmektedir.

​Pasaport defterlerinde tahrifat ve kazıntı yapılması kabul edilemeyeceğinden defter bedeli yatırılarak yeni pasaport başvurusunda bulunulması gerekir.
​Pasaport defterlerinde tahrifat ve kazıntı yapılması kabul edilemeyeceğinden defter bedeli yatırılarak yeni pasaport başvurusunda bulunulması gerekir.
​Pasaport defterlerinde tahrifat ve kazıntı yapılması kabul edilemeyeceğinden defter bedeli yatırılarak yeni pasaport başvurusunda bulunulması gerekir.
​Hayır. Pasaportların fiziki iptalleri yapılırken vize bulunan sayfalarına dokunulmamaktadır.
​En yakın başvuru merkezine teslim etmeniz gerekmektedir.
​35-1) Pasaportunuzu teslim aldığınızda kontrol etmek ve kimlik bilgilerinize ilişkin maddi hata bulunması halinde pasaportunuzu iade etmekle,

35-2) Pasaportunuzu uygun kullanmak ve muhafaza etmekle,

35-3) Pasaportunuzun kaybedilmesi, çalınması ya da gasp edilmesi halinde durumu yurt içinde başvuru merkezlerine, yurt dışında ise dış temsilciliklerden birisine şahsen bildirmekle,

35-4) Hizmet damgalı pasaport almanız halinde görev bitiminde kurumunuza teslim etmekle,

35-5) Hususi damgalı pasaport alan firma yetkilisi iseniz, hususi damgalı pasaport alabilme şartlarından herhangi birini taşımadığınızın sonradan anlaşıldığı veya pasaportunuzun geçerlilik süresi içerisinde bu şartlardan herhangi birini kaybettiğiniz tarihi izleyen 15 gün içerisinde hususi damgalı pasaportunuzu iade etmekle,
​Elektronik sistemler aracılığı ile kimlik tespiti ve kimlik doğrulama işlemlerinin gerçekleştirilmesini sağlamak amacıyla alınan Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü tarafından belirlenen standartlara uygun fotoğraf, parmak izi, damar izi veya el ayasından, Bakanlıkça belirlenecek biri veya birkaçından elde edilen kişiye özgü verileri ifade etmek için kullanılan bir terimdir.
​Ülkemizin de üyesi olduğu Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) tarafından üye ülkelerin en geç 1 Nisan 2010 tarihi itibariyle makinede okunabilir pasaport üretimine başlamaları tavsiye edilmiştir. Bu tavsiye kararı gereğince 1 Haziran 2010 tarihi itibariyle e-Pasaport uygulamasına geçilmiştir. İkinci nesil e-pasaport uygulamasına ise 2 Nisan 2018 tarihinde geçilecektir.
​Dileyenler Genel Müdürlük veya pasaport başvuru merkezlerine müracaatla pasaportlarını pasaport okuyucu cihazlarda okutarak yonganın içinde hangi bilgilerinin yer aldığını görebilir.
​5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendi kişinin fotoğrafı aile kütüklerinde bulunması gereken bilgiler içinde sayılmıştır. Pasaport Kanununun Uygulanmasına Dair Yönetmeliğin 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde son altı ay içerisinde çekilen 2 adet biyometrik fotoğraf pasaport müracaatında istenilen belgeler arasında sayılmıştır. Yine aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde biyometrik fotoğraf; “Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatının belirlediği standartlardaki pasaportlarda kullanılacak fotoğrafı” ifade eder şeklinde tanımlanmıştır.
​5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (ff) bendinde biyometrik veri; “ Elektronik sistemler aracılığı ile kimlik tespit ve kimlik doğrulama işlemlerinin gerçekleştirilmesini sağlamak amacıyla alınan parmak izi, damar izi ve el ayasından elde edilen kişiye özgü verileri” şeklinde tanımlanmıştır. Aynı Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendinde kişinin biyometrik verisi aile kütüklerinde bulunması gereken bilgiler içinde sayılmıştır.
​Parmak izleriniz kimlik, pasaport ve sürücü belgesi başvurularında defalarca parmak izi vermemeniz için doğrulama amacıyla kullanılmaktadır. 5490 sayılı Nüfus Hizmetleri Kanununun 41 inci maddesinin dördüncü fıkrasına göre; “Merkezi veri tabanında tutulan biyometrik veriler kimlik doğrulama işlemleri dışında kullanılamaz.”
​Alınan biyometrik veriler Biyometrik Veri Tabanına, fotoğraf ise MERNİS Veri Tabanına ve pasaport yongasına kaydedilir. Alınan parmak izlerinden belirlenen iki adedi pasaport yongasına kaydedilir. Yetkili makamlar haricinde hiçbir kişi ve kurumlar ile paylaşılmaz. Arşivlenen parmak izlerinin saklama süreleri parmak izleri alındığı tarihten itibaren 80 yıl süre ile saklanır, kişinin ölümü halinde 10 yıl bekletildikten sonra imha edilir.
​Daha önce 503 emniyet müdürlüğüne pasaport başvurusu yapılırken 02.04.2018 tarihinden itibaren başvuru merkezi sayısı 761’e çıkarılmıştır. NVİGM internet sayfasında bulunan randevu bölümünde başvuru merkezleri görülebilecektir. Umuma mahsus pasaportlar için belirlenmiş olan 680 ilçe nüfus müdürlüğüne, hususi ve hizmet damgalı pasaportlar için ise 81 il nüfus ve vatandaşlık müdürlüğüne başvurulabilecektir. 
​Kişisel bilgi güvenliğinin sağlanması amacıyla birçok ülkede olduğu gibi ülkemizde de pasaportlar merkezi tanzim biriminde düzenlenmektedir.
​Emniyet müdürlüklerince daha önce pasaport başvurusu alan merkezlerin dışında belirlenen 258 başvuru merkezi, ilçelerin nüfus sayıları ve yoğunlukları esas alınarak belirlenmiştir. Bütçe imkanları doğrultusunda altyapısı tamamlanan tüm ilçe merkezlerinde hizmet verilmesi hedeflenmektedir.
​Vatandaşlarımızın NVİGM internet sayfasından randevu almaları ve randevu için kendilerine belirtilen günde randevu saatinden en az yarım saat önce müracaat merkezinde bulunmaları gerekmektedir. Randevu saatini 30 dakikadan fazla geçirenlerin randevulu işlemlerin tamamlanmasından sonra süre kalması halinde başvuruları alınacaktır.
​403 Sayılı Vatandaşlık Kanununda kimlik belgesi olarak pasaport da sayılmaktadır. Buna göre vatandaşlarımızın hamili oldukları pasaportlarının güncel nüfus cüzdanı ile aynı bilgileri taşıması gerekmektedir. Bu sebeple pasaportlarda yer alan kimlik bilgilerinden herhangi birisinin değişmesi halinde pasaportların yenilenmesi gerekmekte, pasaport yenilenmesi halinde pasaport seri numarası da değişmektedir. Ayrıca, süresi bulunan pasaport yenilemelerinde sadece pasaport cüzdan bedelinin yatırılması yeterlidir.
​Dış Temsilciliklerimize müracaat etmeniz gerekmektedir. Yurda acilen dönmenizi gerektiren durumlarda ilgili dış temsilcilikten adınıza seyahat belgesi veya geçici pasaport düzenlenmesini talep etmeniz mümkündür.
​Pasaportlarda refakat hanesi bulunmadığından, İkinci Nesil Pasaportlar, başvuru sahiplerinin yaşı gözetilmeksizin, tüm bireyler için ayrı olarak düzenlenmektedir.
​Apostil, noter aracılığı ile elde edilen bir belgenin başka bir ülkede yasal olarak gerçekliğinin tasdik edilerek kullanılmasını sağlayan bir belge onay sistemidir. 

​Yapılan hata kurum hatası ise ücret alınmadan pasaport tekrar yenilenir. Başvuru merkezine müracaat etmeniz gerekmektedir.

​Evet, talebiniz halinde başvuru memuru tarafından doğum yerinizin yunanca adı da pasaportunuza yazılacaktır.
​Günümüzde Libya makamları tarafından bu kaşenin talep edilmediği değerlendirilmektedir. Libya'nın ülkemizde bulunan temsilciliği ile irtibata geçilmesi ve bu kaşenin zorunlu olduğu ifade edildiği takdirde talebiniz üzerine pasaportunuzun vize sayfalarından birisine bu kaşe başvuru merkezince tatbik edilecektir.
​Kaşedeki ilgili alanların yeminli tercüman tarafından doldurulması ve noterce onaylanmasına müteakip başvuru merkezine getirilerek başvuru merkezinde bulunan yetkili amirin onayına sunulması gerekmektedir.
​1.1) Nüfus Cüzdanı, T.C. Kimlik Kartı veya geçici kimlik belgesinin aslı

1.2) Harç ve cüzdan bedeli makbuzu

1.3) 2 adet biyometrik fotoğraf

1.4) Öğrenci belgesi (Harçsız pasaport talep edenler için)

1.5) Ergin olmayanlar veya kısıtlılar için muvafakat belgesi

1.6) Varsa eski pasaport
​2.1) Nüfus Cüzdanı, T.C. kimlik kartı veya geçici kimlik belgesinin aslı

2.2) 2 adet biyometrik fotoğraf

2.3) Pasaport defter bedelinin ödendiğine dair dekont

2.4) Görev onayı ve talep formu

2.5) Öğrenime devam eden çocuklar için öğrenci belgesi

2.6) Ergin olmayanlar veya kısıtlılar için muvafakat belgesi

2.7) Varsa eski pasaport

2.8) Engelli olan çocuklar için sağlık raporu.
​3.1) Nüfus Cüzdanı, T.C. kimlik kartı veya geçici kimlik belgesinin aslı

3.2) 2 adet biyometrik fotoğraf

3.3) Pasaport defter bedelinin ödendiğine dair dekont

3.4) Hususi damgalı pasaport talep formu (Emekli veya çekilme nedeniyle hususi damgalı pasaport başvurusunda bulunan hak sahiplerinden talep formu yerine bir defaya mahsus mensubu bulunduğu kurum tarafından düzenlenmiş unvanı ve kadro derecesini gösterir resmi belge istenir.)

3.5) Öğrenime devam eden çocuklar için öğrenci belgesi

3.6) Ergin olmayanlar veya kısıtlılar için muvafakat belgesi

3.7) Varsa eski pasaport

3.8) Engelli olan çocuklar için sağlık raporu.
​Öğrenim görülen kurumlardan getirilen ıslak imzalı, e-imzalı veya e-devlet kapısı üzerinden alınan 60 günü geçmemiş belgeler öğrenci belgesi olarak kabul edilir.
​Hususi ve hizmet damgalı pasaport başvurularında hak sahibinin çocuklarından,

Umuma Mahsus Pasaportlarda ise harçsız pasaport talep eden öğrencilerden alınır.
​Başvuru işlemi ortalama olarak 5-10 dk. içinde tamamlanmaktadır. Başvuru sırasında alınan bilgiler Onay Amirince onaylanmasına müteakip yaklaşık 30 saniye içinde güvenlikli elektronik ortamda tanzim merkezine iletilmekte ve kişiselleştirme (baskı/yazım) sırasına girmektedir.
​12 yaşından küçük çocukların imzası, 7 yaşını tamamlamamış çocukların ise parmak izi alınmaz.
​Hayır. Zorunlu değildir.
​ICAO mevzuatı ve Pasaport Kanunu uyarınca kişilerden yaş farkına bakılmaksızın (bebekler de dahil) tüm pasaportlarda fotoğraf bulunması zorunludur.
​Teorik olarak kimliğinizin tespit edilmesine engel olmayacak ölçüde yapılan rötuşlar bir sorun teşkil etmeyecektir. Ancak seyahat edeceğiniz ülkenin sınır makamları tarafından kimlik tespitinin kolayca yapılabilmesi ve işlemlerinizin kısa sürede tamamlanması için rötuşsuz fotoğraflar tercih edilmelidir.
​Hayır, ICAO standartlarına uygun olmak koşuluyla biyometrik fotoğrafınızı dilediğiniz kıyafetinizle çektirebilirsiniz. 
​Evet. Bulunulan yerde gezici kayıt terminali var ise Mülki idare amiri onayıyla görevlendirilecek personel tarafından imkânlar ölçüsünde bulundukları yerde başvuruları alınabilir.
​Pasaport başvuruları yaş ayrımı gözetilmeksizin, şahsen yapılmaktadır. Ancak, www.nvi.gov.tr internet adresinden eşinizin veya çocuklarınızın pasaport başvurusu için randevu alabilirsiniz.
​Muvafakatname; anne ve baba, anne baba tarafından vekil tayin edilen kişi ya da mahkemeler tarafından vasi olarak atanan kişilerce, reşit olmayanların ve kısıtlıların pasaport başvurusunda bulunmalarını sağlamak üzere düzenlenen belgedir. 

5682 sayılı Pasaport Kanunu gereğince 18 yaşından küçük reşit olmayanların ve kısıtlıların pasaport alabilmeleri için ebeveynlerinin, ebeveynleri tarafından vekil tayin edilen kişilerin ya da vasilerinin muvafakat şartı bulunmaktadır.
​a) Ebeveynlerin, ebeveynler tarafından vekil tayin edilenlerin ya da vasinin başvuru esnasında hazır bulunarak başvuru memuru nezaretinde,

b) Noter huzurunda,

c) Yurtdışındaki ebeveynlerce konsolosluklarda veya Lahey sözleşmesine taraf ülkelerin noterliklerinde,

düzenlenir.
​Hayır. Anne ve babanın başvuru merkezinde hazır bulunmaları halinde başvuru memuru tarafından muvafakatleri alınacaktır.
​Hayır. Başvuruya gelemeyen anne ya da babanın muvafakatini noterden düzenlemesi gerekmektedir. Gelemeyenin noterden düzenleyeceği muvafakatnameyi başvuruda hazır bulunan ebeveyn getirebilir.
​Çocuğunuzun ergin bir kişinin refakatinde başvurması gerekmektedir. Noterden çocuğunuzun pasaport almasına dair muvafakatname, ayrıca başvuruya gelecek ergin kişiye çocuğunuzla ilgili iş ve işlemleri yürütebilmesi için vekaletname vermeniz gerekmektedir.
​Mahkemece verilen ara kararda çocuğun velayeti kime verildiyse o kişinin muvafakati gerekir.
​Mahkemece verilen boşanma kararının kesinleşerek nüfus kütüğüne işlenmesi halinde, mahkeme kararında belirtilen velayet sahibinin muvafakati yeterlidir. Mahkeme kararında kesinleşme şerhi yoksa her iki ebeveynin de muvafakati aranır.
​Eşinizin de muvafakati gerekmektedir. Noterlerin cezaevine götürülerek belge düzenlenmesi ya da cezaevi savcısından alınacak Savcı imzalı yazı (yazıda çocuğunun pasaport başvurusuna muvafakat edip etmediği belirtilmelidir.) ile başvurulması halinde pasaport düzenlenebilir.
​Hükümlülerin de kısıtlı kişiler olması sebebiyle başvuruya gelen ebeveynin muvafakati yeterlidir. Ancak, hükümlü bulunan eşin durumunu belirtir cezaevi savcılığından yazı getirilmesi gerekmektedir.
​Bu durumda velayet anneye ait olduğundan, reşit olmayan nesebi gayrı sahih çocuklar için baba çocuğu tanısa dahi yapılan pasaport başvurularında annenin muvafakati aranır.

Eğer velayeti T.C. Mahkemesi kararı ile babaya veya vesayeti başkasına verilmiş ise (tedbir yolu ile, geçici olarak verilmiş ise dahi), kendisine velayet veya vesayet hakkı verilen kişinin muvafakatini gösterir noterce tasdiklenmiş ya da başvuru memurunca hazırlanmış belge yeterli kabul edilir.
​Evet. Ergin olmayanlar ve kısıtlılar için başvuru merkezinde her başvuru için ayrı ayrı muvafakatname düzenlenmektedir. Noterliklerce düzenlenen muvafakatnameler de yalnızca bir defaya mahsus pasaport başvurusu için kullanılabilir. 
​Yabancı olan eş için noterden muvafakatname getirilmesi halinde pasaport düzenlenir.
​Mahkeme kararında pasaport başvurusuna esas özel bir durum yoksa ikisinin de muvafakati aranır.
​Mahkemece verilecek gaiplik kararı aranır, gaiplik kararı yoksa her iki ebeveynin de muvafakat vermek üzere başvuru merkezine gelmesi gerekmektedir.
​Boşanma kararı Lahey Sözleşmesine taraf ülkelerden birine ait mahkemelerde alınmış ise mahkeme kararının apostil edilmiş aslının noter onaylı yeminli tercümesiyle başvurulması halinde karardaki velayet sahibi ebeveynin muvafakati yeterlidir. Boşanma kararı Lahey
Sözleşmesi kapsamında bulunmayan ülkelerde alınmış ise verilen kararın Türk Mahkemelerince veya yetkili idarece tenfiz (tanıma) edilmesi halinde işlem tesis edilecektir.
​Koruma altına alınan ergin olmayan çocukların pasaport taleplerinde mahkemece belirlenen yasal temsilcinin muvafakati aranacaktır.
​Bu durumda her iki ebeveynin de muvafakati aranır.
​Eşinizin yurt dışı noterlerden (Lahey sözleşmesine taraf ülkeler için) veya konsolosluklardan sizin için vekaletname, 18 yaşından küçük çocuğunuz için ise muvafakatname (çocuğunuz 18 yaşından büyükse çocuğunuz için de vekaletname) düzenlemesi halinde eşinizin hak sahipliğinden hususi damgalı pasaport alabilirsiniz. Bu belgelerin konsolosluklarda düzenlenmesi halinde ilgili konsolosluğun faksından/mailinden başvuru merkezinin faksına/mailine gönderilmesi gerekmektedir. Yurt dışı noterlerden düzenlenmiş ise apostil edilmiş aslının yeminli tercüman tarafından yapılmış noter onaylı Türkçe tercümesi kabul edilmektedir.
​Dış temsilciliklerde düzenlenen belgelerin ilgili temsilciliğin faksından/mailinden başvuru merkezinin faksına/mailine gönderilmesi gerekmektedir.
​Göndereceğiniz belgelerin apostil edilmiş aslının yeminli tercüman tarafından yapılmış noter onaylı Türkçe tercümesi kabul edilmektedir.

a) Pasaport defter ve harç bedeli alınmasının yasal dayanağı nedir? Harç ücreti ve defter bedellerini nasıl öğrenebilirim?

            Pasaport defter ve harç bedelleri her yıl Maliye Bakanlığı tarafından belirlenmekte ve 492 Sayılı Harçlar Kanununa bağlı Harçlar Kanunu Genel Tebliği (6) sayılı tarife ve Değerli Kağıtlar Kanunu Genel Tebliği ile Resmi Gazetede yayımlanmaktadır.
            Pasaport Cüzdan ve Harç Bedelleri için www.nvi.gov.tr web adresine müracaat edilmelidir.

            b) Harçsız umuma mahsus pasaport hakkından nasıl faydalanabilirim?
            Öğrenim görülen kurumlardan getirilen ıslak imzalı, e-imzalı veya e-devlet kapısı üzerinden alınan 60 günü geçmemiş belgeler öğrenci belgesi olarak kabul edilir.

            c) 18 yaşından küçüğüm ve öğrenciyim ne kadar harçsız pasaport alabilirim?

            Geçerli öğrenci belgesinin ibraz edilmesi halinde en fazla 5 yıl süreli umuma mahsus pasaport düzenlenebilir.

            ç) 18 yaşından büyüğüm ve öğrenciyim ne kadar harçsız pasaport alabilirim?

            Geçerli öğrenci belgesinin ibraz edilmesi halinde en fazla 25 yaşının ikmaline kadar hesaplanacak süre kadar umuma mahsus pasaport düzenlenebilir.

            d) 25 yaşından büyüğüm ve öğrenciyim ne kadar harçsız pasaport alabilirim?

            25 yaşından büyüklerin pasaportları harçlı olarak düzenlenmektedir.

            Ancak:

            1) Yurtdışı üniversitelerde öğrenimlerine devam edecek olanların,

            2) Üniversite öğrencilerinden spor, gezi, kültürel, ticari ve sosyal bir menfaat için yapacakları seyahatlere gidecek olanların,

            3) Milli Eğitim Bakanlığı Yükseköğretim ve Yurt Dışı Eğitim Genel Müdürlüğünce düzenlenen seyahatlere katılanların,

            4) Üniversite öğrencilerinden yabancı hükümet ve kuruluşlardan sağlanan burslara ilişkin görev ve hizmetlerin yürütülmesi kapsamında yapılacak yurt dışı seyahatlere gidecek öğrencilerin,

kurumlarından alacakları belgeyi Vergi Dairelerinden ya da malmüdürlüklerinden onaylatmaları halinde harçsız umuma mahsus pasaport alabilirler.

            e) Üniversitede akademisyen olarak görev yapmaktayım harçsız umuma mahsus pasaport alabilir miyim?

            Üniversite Rektörünce imzalanan belgenin Vergi Daireleri ya da malmüdürlüklerince onaylanması halinde harçsız umuma mahsus pasaport düzenlenir.

            f) Havayolları uçuş ekiplerinde görevli personellere hangi sürelerde umuma mahsus pasaport düzenlenir.
            Havayollarının uçuş ekibinde görevli personellerinin belgelerini onaylattıkları Vergi Daireleri ya da malmüdürlüklerince belirtilen süre kadar, onayda süre belirtilmemiş ise 2 yıl süreli harçsız umuma mahsus pasaport düzenlenir.

            g) Vergi daireleri ya da mal müdürlüklerine başvurarak onaylatılan harçsız pasaport düzenlenmesine dair belgelerde vergi dairesi ya da malmüdürlüğü süre belirtmemiş ise ne kadar süreli umuma mahsus pasaport alabilirim?

            Harçsız umuma mahsus pasaporta esas olmak üzere onaylanan belgelerde Vergi dairesi ya da malmüdürlüklerince süre belirtilmemiş ise 2 yıl süreli umuma mahsus pasaport düzenlenir.

            ğ) Anaokullarından alınan öğrenci belgeleri ile harçsız UMPAS başvurusu yapılabilir mi?

            Evet. Öğrenim görülen kurumlardan getirilen ıslak imzalı, e-imzalı veya e-devlet kapısı üzerinden alınan 60 günü geçmemiş belgelerle başvurulması halinde 5 yıl süreli UMPAS düzenlenir.

            h) Aday çırak ve çırak öğrenciler de harçsız UMPAS alabilir mi?

            Evet. Öğrenim görülen kurumlardan getirilen ıslak imzalı, e-imzalı veya e-devlet kapısı üzerinden alınan 60 günü geçmemiş belgelerle başvurulması halinde 5 yıl süreli UMPAS düzenlenir.

            ı) Açık lise öğrencileri harçsız UMPAS alabilir mi?

            Evet. Öğrenim görülen kurumlardan getirilen ıslak imzalı, e-imzalı veya e-devlet kapısı üzerinden alınan 60 günü geçmemiş belgelerle başvurulması halinde 18 yaşından küçüklere 5 yıl, 18 yaşından büyüklere 25 yaşının ikmaline kadar düzenlenebilir.

            i) Ülkemizde bulunan üniversitelerin öğrencileri harçsız UMPAS alabilirler mi?

            Evet. Öğrenim görülen kurumlardan getirilen ıslak imzalı, e-imzalı veya e-devlet kapısı üzerinden alınan 60 günü geçmemiş belgelerle başvurulması halinde 25 yaşının ikmaline kadar UMPAS düzenlenir.

            j) Üniversitelerin ikinci öğretimlerinde okuyan öğrenciler de harçsız UMPAS alabilirler mi?

            Evet. Öğrenim görülen kurumlardan getirilen ıslak imzalı, e-imzalı veya e-devlet kapısı üzerinden alınan 60 günü geçmemiş belgelerle başvurulması halinde 25 yaşının ikmaline kadar UMPAS düzenlenir.

            k) Açık öğretim kapsamında öğrenimine devam eden lisans veya önlisans öğrencileri harçsız UMPAS alabilirler mi?

            Evet. Öğrenim görülen kurumlardan getirilen ıslak imzalı, e-imzalı veya e-devlet kapısı üzerinden alınan 60 günü geçmemiş belgelerle başvurulması halinde 25 yaşının ikmaline kadar UMPAS düzenlenir.

            l) Lisanüstü düzeyde eğitim görmekte olan öğrenciler harçsız UMPAS alabilirler mi?

            Evet. Öğrenim görülen kurumlardan getirilen ıslak imzalı, e-imzalı veya e-devlet kapısı üzerinden alınan 60 günü geçmemiş belgelerle başvurulması halinde 25 yaşının ikmaline kadar UMPAS düzenlenir.

            m) Ülkemizdeki üniversite öğrencilerinin yurtdışında spor, gezi, kültürel, ticari ve sosyal bir menfaat için yapacakları seyahatlerde, harçsız UMPAS düzenlenir mi?

            Üniversiteden alınan resmi yazının vergi daireleri ya da malmüdürlüklerine onaylatılması halinde alabilirler. Yaş sınırı aranmaksızın vergi dairesi/malmüdürlüğünce belirtilen süre kadar pasaport düzenlenir.

            n) Yurt dışında bulunan bir üniversitede öğrenimime devam etmekteyim. Harçsız UMPAS alabilir miyim?

            Öğrenim görülen kurumdan alınan öğrenci belgelerinin apostil edilmiş/dış temsilcilikçe onaylanmış aslının yeminli tercüman tarafından yapılmış noter onaylı Türkçe tercümesi veya T.C. Büyükelçilik/Başkonsolosluk, Eğitim Müşavirlikleri/Ataşelikleri tarafından verilen öğrenci olduğunu belirten belge, hususi veya hizmet damgalı pasaport başvurularında ve yaş sınırı olmaksızın umuma mahsus harçsız pasaport başvurularında öğrenci belgesi olarak kabul edilecektir.

            o) Yurt dışında Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer alan bir üniversiteyi kazandım. Harçsız UMPAS alabilir miyim?

            Kazandığınızı belirtir sonuç belgesini vergi dairelerinden ya da malmüdürlüklerinden onaylatmanız halinde herhangi bir yaş sınırı olmaksızın harçsız umuma mahsus pasaport düzenlenecek, vergi dairelerince ya da malmüdürlüklerince süre belirtilmemişse iki yıl süreli harçsız umuma mahsus pasaport tanzim edilecektir.

            ö) Yurt dışında Yüksek Öğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzunda yer almayan bir üniversitede okuyorum harçsız UMPAS alabilir miyim?

            Okuduğunuz yüksek öğretim kurumlarına kabul edildiğinize dair belgenin apostil edilmiş aslının yeminli tercüman tarafından yapılmış noter onaylı Türkçe tercümesini vergi dairelerinden ya da malmüdürlüklerinden onaylatmanız halinde herhangi bir yaş sınırı olmaksızın harçsız umuma mahsus pasaport düzenlenecek, vergi dairelerince ya da malmüdürlüklerince süre belirtilmemişse iki yıl süreli harçsız umuma mahsus pasaport tanzim edilecektir. Ancak dil yeterliliğinin sağlanması gibi şartlı kabul edildiğiniz takdirde başvurunuz için şartın gerçekleşmesi gerekmektedir. Aksi takdirde başvurunuz kabul edilmeyecektir.


a) Açıktan eğitim yapan kurumda aktif öğrenci değilim. Harçsız umuma mahsus pasaport alabilir miyim?

            Hayır. Açık Öğretim Fakülteleri, Açık Lise ve Açık Ortaokulunda aktif öğrenci olmayanların (halen okul öğrencisi olup, öğrencilik haklarından faydalanamaz ibaresi bulunanlar dâhil) öğrenci belgeleri harçsız umuma mahsus pasaport başvurularında kabul edilmez.

            b) Kreş veya bakımevinden getireceğim öğrenci belgesi kabul edilir mi?

            Hayır. Resmi veya özel kreş/bakım evlerinden getirilen öğrenci belgeleri kabul edilmez.

            c) Rehabilitasyon merkezinden alacağım belge öğrenci belgesi olarak kabul edilir mi?

            Hayır. Rehabilitasyon merkezlerinden alınan belgeler öğrenci belgesi olarak kabul edilmez.

            ç) Öğrenimimi dondurdum pasaport başvurusunda öğrencilik haklarından faydalanabilir miyim?

            Hayır. Öğrenimini dondurmuş kişiler öğrenci olarak kabul edilmez.

            d) Çocuğum yurt içinde üniversiteyi kazandı. Henüz kayıt yaptırmadık. Kazandığına dair belge öğrenci belgesi yerine geçer mi?

            Hayır. Hak sahiplerinin ergin çocuklarından yurt içinde herhangi bir okula kabul edildiklerine veya yükseköğretim sınavlarına girip ve herhangi bir yükseköğretim kurumuna kayıt yaptırmayı hak ettiklerine dair getirecekleri "Kazandı" veya "Kabul" belgeleri pasaport başvurularında öğrenci belgesi olarak kabul edilmez.

            e) Kurs, seminer veya sertifika programlarına devam edenler öğrenci olarak kabul edilir mi?

            Hayır. Resmi veya özel kurumlarca açılan her türlü kurs, seminer, sertifika programlarına devam edenler öğrenci olarak kabul edilmez.



            1. TBMM eski üyeleri hususi damgalı pasaport alabilirler mi?

            Evet, TBMM'den alınacak belge ile başvurulması halinde alabilirler.

            2. Eski Devlet Bakanları hususi damgalı pasaport alabilirler mi?

            Evet, TBMM'den alınacak belge ile başvurulması halinde alabilirler.

            3. 4 üncü derece kadroda çalışmakta olan devlet memuruyum hususi damgalı pasaport alabilir miyim?

            Hayır, sadece 1, 2 ve 3 üncü derece kadrolarda bulunan devlet memurları alabilirler.

            4. 3 üncü derece kadroda çalışmakta olan ve keseneği emekli sandığına kesilen sözleşmeli personelim hususi damgalı pasaport alabilir miyim?

            Evet, 1, 2 ve 3 üncü derece kadrolarda görev yapan ve emekli keseneği emekli sandığına kesilen sözleşmeliler de hususi damgalı pasaport alabilirler.

            5. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu üyesiyim hususi damgalı pasaport alabilir miyim?

            Evet, herhangi bir şarta bağlı kalmaksızın alabilirsiniz.

            6. Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu üyesiyim hususi damgalı pasaport alabilir miyim?

            Evet, herhangi bir şarta bağlı kalmaksızın alabilirsiniz.

            8. Belediye başkanıyım hususi damgalı pasaport alabilir miyim?

            Görevleri süresince il-ilçe belediye başkanları hususi damgalı pasaport alabilirler.

            7. Emekli belediye başkanıyım hususi damgalı pasaport alabilir miyim?

            Emekli belediye başkanları görevleri süresinde 1 inci derece ile emekliliğe hak kazanmış olmaları halinde hususi pasaport alabilirler.

            9. Belde belediye başkanıyım hususi damgalı pasaport alabilir miyim?

            Hayır, belde belediye başkanları hususi damgalı pasaport alamazlar.

            10. Eşim vefat etti onun hak sahipliğinden dolayı hususi damgalı pasaport alabilir miyim?

            Evlenmemiş olmanız şartıyla eşinizin halk sahipliğinden hususi pasaport alabilirsiniz.

            11. Eşimin hak sahipliğinden dolayı HUP alabilir miyim?

            Evet alabilirsiniz.

            12. Eşim vefat etti ikinci defa evlilik yaptım ve boşandım. İlk eşimin hak sahipliğinden hususi damgalı pasaport alabilir miyim?

            Hayır, ikinci defa evlenmeniz hak sahipliğini yitirmenize neden olduğundan son evlendiğiniz eşinizden de boşanmış olmanız sebebiyle hususi damgalı pasaport alamazsınız.

            13. Engelli çocuğum için HUP alabilir miyim?

            Evet herhangi bir yaş sınırı aranmaksızın resmi sağlık kuruluşlarından alınan %50 ve üzeri engelli olduğunu gösterir sağlık kurulu raporu ile başvurulduğu takdirde alabilirsiniz.

            14. Şehit eşiyim hususi pasaport alabilir miyim?

            Şehidin bugünkü görevde bulunan emsallerinin hususi damgalı pasaport alma hakkına sahip olmaları halinde şehitlerin evlenmemiş olmaları kaydıyla eşleri HUP alabilirler.

            15. Şehit çocuğuyum HUP alabilir miyim?

            Şehidin bugünkü görevde bulunan emsallerinin hususi damgalı pasaport alma hakkına sahip olmaları halinde çocukları HUP alabilirler.

            16. Eşim vazife malulü HUP alabilir miyim?

            Vazife malulünün bugünkü görevde bulunan emsallerinin hususi damgalı pasaport alma hakkına sahip olmaları halinde eşleri HUP alabilirler.

            17. Vazife malulü çocuğuyum HUP alabilir miyim?

            Vazife malulünün bugünkü görevde bulunan emsallerinin hususi damgalı pasaport alma hakkına sahip olmaları halinde çocukları HUP alabilirler.

            18. 1, 2 veya 3 üncü dereceye düşemeden emekli oldum/istifa ettim HUP alabilir miyim?

            Bu konuda emsallerinizle ilgili hak sahipliğine bakılmaktadır. En son çalıştığınız kurumunuzla irtibata geçmeniz gerekmektedir.

            19. Sporcu şeref aylığı bağlanmış bir devlet sporcusuyum HUP alabilir miyim?

            Evet, bu durumu belgelendirmeniz halinde eşiniz ve şartları taşıyorsa çocuklarınızda bu haktan faydalanabilir.

            20. HUP düzenlenemeyen bir kuruma atandım eski kurumumdaki hakkımdan dolayı HUP alabilir miyim?

            HUP düzenlenemeyen kurumlara atananlardan Bakanlık Onayı veya üçlü kararname ile atanmış olanlar ve görevleri bitiminde eski kurumlarına dönme hakkı bulunanların bu durumlarını gösterir yazı ile başvurmaları halinde HUP düzenlenebilir.

            21. Türk Silahlı Kuvvetlerinden Yüksek Askeri Şura kararı ile ilişiğim kesildi. Eski hakkımdan dolayı HUP alabilir miyim?

            Milli Savunma Bakanlığına başvurmanız ve Milli Savunma Bakanı tarafından başvurunuzun uygun görülmesi halinde HUP alabilirsiniz.

           

22. İhracatçılar için düzenlenen HUP tan nasıl faydalanabilirim?

            Son üç yıldaki yıllık ortalama ihracat tutarı Bakanlar Kurulunun belirlediği değerin üzerinde olanların düzenleyecekleri belgeleri İhracat Bölge Müdürlüklerine ve Ekonomi Bakanlığı Bölge Müdürlüklerine onaylatarak başvurmaları halinde HUP alabilirler.

            23. İhracatçıların hususi pasaport başvurularında kullandıkları talep formları kaç gün geçerlidir?

            Düzenlendiği tarihten itibaren 60 gün geçerlidir.

            24. Eşim ihracatçı HUP sahibi ben de alabilir miyim?

            İhracatçı hak sahipliğinden eşler ve çocuklar faydalanamaz.

            25. Babam ihracatçı HUP sahibi ben de alabilir miyim?

            İhracatçı hak sahipliğinden eşler ve çocuklar faydalanamaz.

            26. Firmamızın sahibi ve ortağı bir tüzel kişilik, bu durumda bu tüzel kişiliğin sahipleri veya ortakları HUP alabilir mi?

            Evet alabilir.

            27. Hakkımda adli veya idari herhangi bir soruşturma bulunmamakta, diğer hak sahipliği şartlarına haiz olmama rağmen başvuru merkezince adli sicil sebebiyle ihracatçı pasaportu alamayacağım söylendi bu uygulama doğru mudur?

            Firma yetkililerinde Türk Ceza Kanununun 53 üncü maddesinde belirtilen süreler geçmiş olsa bile; kasten işlenen bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa uğramış olsa bile; Devletin güvenliğine karşı suçlar, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlar, zimmet, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık suçlarından mahkûm olmamaları şartı aranmaktadır.

            28. İhracatçı firmamızın HUP alma şartlarını kaybettik bildirimde bulunmazsak sorumlu olur muyuz?

            Hususi damgalı pasaport alabilme şartlarından herhangi birini taşımadığının sonradan anlaşıldığı veya pasaportun geçerlilik süresi içerisinde bu şartlardan herhangi birini kaybettiği tarihi izleyen 15 gün içerisinde hususi damgalı pasaportlarını iade etmekle yükümlüdür. Bu durum, firma tarafından derhal formu onaylayan bölge müdürlüğüne, bölge müdürlüğünce derhal pasaportu veren il nüfus ve vatandaşlık müdürlüğüne bildirilir ve pasaport iptal edilir. İade yükümlülüğünü yerine getirmediği tespit edilen firma yetkililerine ve bildirim yükümlülüğünü yerine getirmediği tespit edilen firmanın diğer yetkililerine on yıl müddetle hususi damgalı pasaport verilmez.

            29. Emekli veya müstafi sıfatıyla daha önce hususi damgalı pasaport almış bulunmaktayım yeniden kadro derece belgesi getirmem gerekir mi?

            Emekli/müstafi olanların kadro ve derecelerini gösterir belgeye bir defaya mahsus olarak istenmektedir. Ancak başvuru merkezince gerekli görüldüğünde tekrar talep edilebilir.

            30. Çalıştığım devlet kurumu özelleştirildi, eski hakkımdan dolayı HUP alabilir miyim?

            Çalışılan kuruluşlarda devlet memuru ve sözleşmeli personel statüsünde istihdam edilirken bu kuruluşlardaki kamu sermaye payının %50'nin altına düşmesi ile özelleşmesinden sonra da çalışmaya devam edenlerin hususi damgalı pasaport alabilmesi için kuruluşun özelleştirilmesi tarihi itibariyle, hususi damgalı pasaport alma hakkına sahip olması ve bu statüde çalışırken emeklilik veya çekilme sebepleri ile görevinden ayrılmış olması ve bu durumu belgelendirmesi halinde HUP düzenlenebilir.

            31. Hususi pasaport almaya hak kazanmış kişilerin, kendilerine talepte bulunmaması durumunda veya yurt dışında bulunmaları halinde, hak sahibinin muvafakati aranmaksızın eşine ve reşit kız çocuklarına hususi pasaport verilir mi?

            Hayır. Hak sahibinin talep formunu imzalaması gerekmektedir. Hak sahibi yurt dışında veya il dışında ise eşinin ve reşit kız çocuğunun kendi hakkından dolayı hususi damgalı pasaport alabilmesi için noterliklerden veya yurt dışında ise dış temsilciliklerden her ikisi içinde vekaletname düzenlemesi gerekmektedir.

            32. Hususi pasaport alma hakkı bulunan ebeveyninden dolayı bu hakkı kazanmış kız çocuklarına ait çocukların, yani ebeveynin torunu bu haktan faydalanabilir mi?

            Hayır. Pasaport Kanununun 14 üncü maddesi gereğince hususi pasaport alma hakkı bulunan ebeveyninden dolayı bu hakkı kazanmış kız çocuklarına ait çocukların, yani ebeveynin torununun bu haktan faydalanabilmesi mümkün değildir.

            33. Babanın hakkından dolayı hususi pasaport alan anne boşanmış, çocuğun velayeti de anneye verilmiştir. Bu durumda, çocuğun hususi damgalı pasaport alma hakkına ilişkin esas nedir?

            Annenin muvafakat vermesi ve babanın da başvuruda bulunması halinde çocuğa hususi damgalı pasaport verilir.

            34. Belediye başkan vekilleri hususi damgalı pasaport alabilirler mi?

            Hayır. Belediye başkan vekillerine hususi damgalı pasaport verilmesi mümkün değildir.

            35. Sadece hak sahibi ebeveyninin veya her iki ebeveyninin de vefat etmesi halinde çocukları hususi damgalı pasaport alabilirler mi?

            Evet.

            36. Boşanma sonucu velayet hakkı kendisine verilen taraf hususi damgalı pasaport alma hakkına sahip değilse çocuk hususi damgalı pasaport alabilir mi?

            Hayır. Velayet verilen tarafın hak sahibi olması gerekmektedir.

            37. Ebeveynleri boşanmış olan reşit kız çocukları (reşit olması nedeniyle vasi tayin edilmediğinden) annesinin yanında yaşıyorsa annesinden, babasının yanında yaşıyorsa babasından dolayı hususi pasaport almaları mümkün müdür?

            İkamet durumuna bakılmaz, hak sahibi ebeveynin vekalet vermesi halinde reşit olan çocuk HUP alabilir.

            38. Eşimden boşandım, eşimin hakkından almış olduğum hususi damgalı pasaportum iptal edilir mi?

            Boşanmanın nüfus kütüklerine tescil edilmesi halinde pasaportunuz otomatik olarak iptal edilmektedir.

           


1. HUP ya da DİP alma hakkı bulunanlar HİP alabilirler mi?

            5682 sayılı Pasaport Kanunu gereğince kendilerine diplomatik veya hususi damgalı pasaport verilmesi mümkün olan kimselere HİP verilmez.

            2. HİP hangi durumlarda verilir?

            Hükümetçe, hususi idarelerce veya belediyelerce resmi vazife ile dış memleketlere gönderilenlere veya dış memleketlerde vazife alanalar için düzenlenir.

            3. Devletimizin üyesi bulunduğu milletlerarası kuruluşlarda memur statüsünde çalışmaktayım HİP alabilir miyim?

            Evet.

            4. Türk Hava Kurumunda çalışanların görevlendirmelerinde HİP verilmekte midir?

            Evet.

            5. Türkiye Kızılay Cemiyetince yurt dışı göreve gönderileceğim HİP alabilir miyim?

            Evet.

            6. Engelli çocuğum benim hakkımdan dolayı HİP alabilir mi?

            Hizmet damgalı pasaport alabilecek durumda bulunanların ergin olmayan veya ergin olsalar dahi yanlarında yaşayıp evli bulunmayan ve iş sahibi olmayan öğrenimi devam eden çocuklarına 25 yaşının ikmaline kadar, yine ergin olsalar dahi yanlarında yaşayıp evli bulunmayan ve iş sahibi olmayan, aynı zamanda bedensel, zihinsel veya ruhsal engellerinden en az biri nedeniyle sürekli bakıma muhtaç durumda olduğu resmi sağlık kurumlarının düzenlediği sağlık kurulu raporu ile belgelenen çocuklarına hak sahibi kişinin pasaportu ile aynı süre geçerli olmak üzere, hizmet damgalı pasaport verilir.

            7. Hizmet damgalı pasaport alanların çocukları öğrenci olmaması durumunda kaç yaşına kadar hizmet damgalı pasaport alabilir?

18 yaşına kadar.

            8. Hizmet damgalı pasaport başvurumu nereye yapmam gerekir?

81 İl merkezinde bulunan İl Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlüklerine.

 
            9. Hizmet Damgalı Pasaport başvurularında hangi belgeler istenir?

            Bütün pasaport türleri için ortak talep edilen belgelere ek olarak hak sahibinin kurumunca alınan yurt dışı görevlendirme onayı ve bu onaya istinaden düzenlenmiş "Talep Formu" istenir.
            10. Hizmet Damgalı Pasaport talep formunun geçerlilik süresi nedir?
            Hizmet damgalı pasaport talep formu düzenlendiği tarihten itibaren altmış (60) gün geçerlidir.

            11. Hizmet damgalı pasaport başvurusu için istenilen belgelerden biri olan talep formunu kim düzenler?
            Hizmet damgalı pasaport talep edenin mensubu bulunduğu makamın yetkili amiri tarafından düzenlenir.
            12. Hizmet damgalı pasaportun süresi olsa dahi daha sonra farklı bir göreve gidişte hizmet damgalı pasaport talep formu kurumunca tekrar tanzim edilir mi?
            Evet. Pasaportun süresi olsa dahi gidilecek ülkede vize rejimi ile ilgili sorunlar yaşanmaması ve pasaportun kurumunda muhafazasına istinaden geçersiz olması sebebiyle; pasaportun tekrar geçerli hale getirilmesi ve süresinin gidilecek ülkeye yetip yetmediğinin kontrol edilmesi amacıyla görev onayı ve talep formu tekrar düzenlenir.
            13. İl müdürlükleri yurt dışı görevlendirme yapabilirler mi?
            İl Müdürlüklerince yurt dışı görevlendirme yapılmak istenildiğinde bağlı bulunulan Bakanlığın onayının alınması gerekmektedir.
            14. Yurt dışı görevlendirmeyi valilik yapıyorsa talep formunu kim onaylar?
            Vali ya da yetkilendireceği kişi tarafından onaylanır.
            15. İllerde yurt dışı görevlendirmeyi Bakanlık yapıyorsa talep formunu kim onaylar?
            İl teşkilatındaki birim amirince onaylanır.
            16. Belediye çalışanlarının yurtdışı görevlendirmelerinde düzenlenen talep formunu kim onaylar?
            İlgili Belediye Başkanı ya da yetki vereceği kişi tarafından onaylanır.
            17. Belediyelerin yurtdışında görevlendireceği kurum dışı kişiler için düzenlenen talep formunu kim onaylar?
            Belediye meclis kararı, valilik oluru ve belediye başkanı ya da yetki vereceği kişi
            18. Belediye meclis üyelerinin yurtdışı görevlendirmelerinde düzenlenen talep formunu kim onaylar?
            Belediye Başkanı ya da yetki vereceği kişi tarafından imzalanmış hizmet damgalı pasaport talep formu ile belediye meclis kararı, belediye meclis kararının bildirildiğine dair ilgili valilikten gelen resmi yazı ile başvurulması halinde hizmet damgalı pasaport verilir.
            19. Basın mensupları için yapılan yurtdışı görevlendirmelerde düzenlenen talep formunu kim onaylar?
            Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğü onaylar.
            20. Devlet üniversitelerince yapılan yurtdışı görevlendirmelerinde düzenlenen talep formunu kim onaylar?
            Rektör onaylar.
            21. Devlet üniversitesi dışındaki üniversitelere vakıf üniversiteleri de dahil olmak üzere hizmet damgalı pasaport verilir mi?
            Hayır verilemez.
            22. AB Eğitim ve Gençlik Programları ve diğer uluslararası programlar kapsamında yurtdışında düzenlenecek etkinliklere katılacak resmi veya özel, örgün ya da yaygın eğitim kurum veya kuruluşlarında görevli öğrenci ve öğretmenlere hizmet damgalı pasaport verilir mi?
            Evet.
            23. Milli Eğitim Bakanlığı merkez teşkilatınca görevlendirilen personeller için düzenlenen talep formunu kim onaylar?
            Milli Eğitim Bakanlığı.
            24. Spor federasyonları tarafından yurt dışında görevlendirilecek sporcular için düzenlen talep formunu kim onaylar?
            Bağlı bulundukları federasyon başkanları.   
            25. Federasyon başkanları için düzenlenen talep formlarını kim onaylar?
            Gençlik ve Spor Bakanlığının ilgili birimince.
            26. Kalkınma Ajansları Genel Sekreterlik personelleri için yapılan yurtdışı görevlendirmelerinde düzenlenen talep formunu kim onaylar?
            Ajans Genel Sekreteri
            27. Türkiye Maarif Vakfı tarafından okul yöneticileri ile öğretmenlerin yurtdışında görevlendirilmelerine ilişkin düzenlenen talep formunu kim onaylar?
            Türkiye Maarif Vakfı Yönetim Kurulu
            28. Yunus Emre Vakfı tarafından okul yöneticileri ile öğretmenlerin yurt dışında görevlendirilmelerine ilişkin düzenlenen talep formunu kim onaylar?
            Yunus Emre Vakfı Yönetim Kurulu


1. Umuma mahsus pasaport başvurumu nereye yapabilirim?

NVİGM internet sitesinde umuma mahsus pasaport başvuru kısmında belirtilen ilçe nüfus müdürlüklerine yapılabilir.

2. Umuma mahsus pasaport başvurusu için hak sahipliği şartı var mıdır?
Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olup pasaport almasına mani bir durum olmayan herkese verilir.

3. Eski pasaportumun süresi doldu. Vizelerim var. Vizeden dolayı eski pasaportumu kullanmak istiyorum. Ne yapmam gerekiyor?

Eski pasaportunuz başvuru merkezlerince fiziki olarak iptal edildikten sonra tekrar size teslim edilecektir. Bu işlem sırasında pasaportunuza ait vize sayfalarına dokunulmamaktadır.

4. Pasaport ücretleri ne kadardır?

Harçlar kanununa göre her yıl belirlendiğinden www.nvi.gov.tr adresinden güncel harç ve defter bedellerini öğrenebilirsiniz.   

5. Havayolu şirketimizde çalışan uçuş ekibinde görevli personelin harçsız umuma mahsus pasaport başvurusu için ne yapmak gerekir?

            Havayolu şirketlerinin uçuş ekiplerinde olması sebebiyle harçsız umuma mahsus pasaport talep edecekleri personellerine dair oluşturulan liste vergi dairelerine ya da malmüdürlüklerine onaylatılır. Listede adı geçenlerin başvuru merkezi olarak belirlenmiş ilçe nüfus müdürlüklerine müracaat etmesi halinde harçsız umuma mahsus pasaport düzenlenecektir.
6. Havayolu şirketimizin uçuş ekibinde görevli personellerin listesini başvuru merkezine gönderdik. Listede adı geçenlerin ayrı ayrı gelmesi gerekir mi?

            Evet, parmak izleri alınarak gerekli tahkikatlar yapılacağından listede adı geçenlerin şahsen başvurmaları gerekmektedir.
7. Havayolu şirketinin uçuş ekibinde görevliyim, fakat pasaport başvurusu için düzenlenen listede adım yok. Ne yapmalıyım?

            Havayolu şirketlerince düzenlenen listede isimleri bulunmayanların ilgili havayolu şirketinden alacakları yazıyı vergi daireleri ya da malmüdürlüklerine onaylatarak başvurmaları halinde harçsız umuma mahsus pasaport düzenlenir.     
8. Havayolu şirketi uçuş ekibinden ayrıldım. Adıma düzenlenmiş ve geçerliliği devam eden harçsız umuma mahsus pasaportumu iade etmem gerekir mi?

            Hayır, pasaportunuzu süresi dolana kadar kullanabilirsiniz.
            9. Harçlı umuma mahsus pasaport başvurusunda bulundum ve pasaportum geldi, ancak daha sonra harçsız pasaport alabileceğimin farkına vardım. Ne yapmam gerekir?
            Basımı yapılarak hamiline teslim edilen pasaportlardaki harç bedellerinin iade edilmesi mümkün bulunmamaktadır. Ancak harçsız pasaport hakkınıza istinaden yeni bir pasaport başvurusunda bulunmanız halinde harçlı olarak aldığınız eski pasaportunuzdan kalan süreler yeni düzenlenecek pasaportunuza aktarılabilir. Bu aktarım işleminde pasaportun süresi 18 yaşından küçükler için en fazla 5 yıl, 18 yaşından büyükler için ise en fazla 10 yılı aşamaz.


1. Gemiadamı Cüzdanı başvuruları nerelere yapılmaktadır?

            Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Deniz ve İçsular Düzenleme Genel Müdürlüğüne bağlı liman başkanlıklarına yapılmaktadır.

2. Gemiadamı cüzdanı başvurusu için ne yapmam gerekir?

            Liman başkanlıklarına yapılacak başvuru öncesinde NVİGM başvuru merkezlerine müracaat edilmesi gerekmektedir. Parmak izlerinin alımı ve pasaport verilmesine engel teşkil eden bir durumun olup olmadığına dair sorgulama işlemlerinin tamamlanmasına müteakip alınacak belge ile liman başkanlıklarına başvurulabilir.

3. Gemiadamı cüzdanının basımı nerede yapılmaktadır?

Gemiadamı cüzdanı Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Deniz ve İçsular Düzenleme Genel Müdürlüğü bünyesinde oluşturulan gemiadamı cüzdanı basım merkezinde düzenlenerek posta aracılığı ile sahiplerine ulaştırılmaktadır.

4. Gemiadamı cüzdanımı kaybettim/çaldırdım/gasp edildi/ zayi oldu vs. ne yapmam gerekir?

            Gemiadamı cüzdanı ve zayi kayıtları Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı,
Deniz ve İçsular Düzenleme Genel Müdürlüğünce belirlenecek birimce hudut makamlarına
iletilmek üzere liman başkanlıklarının bulunduğu yer emniyet müdürlüklerine bildirileceğinden ilgili Genel Müdürlükten bilgi alınması gerekmektedir.

5. Uçak mürettebatı belgesi başvuruları nerelere yapılmaktadır?

            Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne yapılmaktadır.

6. Uçak mürettebatı belgesi başvurusu için ne yapmam gerekir?

            Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne yapılacak başvuru öncesinde NVİGM başvuru merkezlerine müracaat edilmesi gerekmektedir. Bu merkezlerce parmak izlerinin alındığına ve pasaport verilmesine engel teşkil eden bir durumun olup olmadığına dair belge verilecektir.

7. Uçak mürettebatı belgesinin basımı nerede yapılmaktadır?

            444 60 01 no'lu Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü çağrı merkezinden bilgi alınabilir.

8. Uçak mürettebatı belgemi kaybettim/çaldırdım/ gasp edildi/ zayi oldu vs. ne yapmam gerekir?

            Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne başvurulması gerekmektedir. 444 60 01 no'lu telefondan bilgi alınabilir.


1. Babamdan dolayı Hususi Damgalı Pasaportum var. Öğrenci olduğumdan Hizmet Damgalı Pasaport alabilir miyim?

Evet.

2. Geçerli pasaportumun yanında ikinci bir pasaport alabilir miyim?

Mazeretinizi belirtir dilekçe ile başvurmanız halinde alabilirsiniz.

3. Geçerli iki pasaportumun yanında üçüncü bir pasaport alabilir miyim?

Hayır, bir kişiye ait en fazla iki adet geçerli pasaport bulunabilir.

4. Harçsız olarak düzenlenen umuma mahsus pasaportumun yanında başka bir sebeple ikinci bir harçsız geçerli pasaport alabilir miyim?

Hayır. İki adet geçerli harçsız pasaport alamazsınız.

5. Hususi pasaportun yanında ikinci pasaport olarak hizmet pasaportu alabilir miyim?

Hayır. Pasaport kanunu gereğince alamazsınız.

6. Hizmet pasaportumun yanında ikinci pasaport olarak hususi pasaport alabilir miyim?

Hayır. Hususi pasaport alabilmeniz için hizmet pasaportunuzun iptal edilmesi gerekmektedir.

7. Mevcut pasaportumun yanında sadece aynı tür pasaport mu ikinci pasaport olarak alınabilir?

Hayır. Hususi veya hizmet damgalı pasaportun yanında ikinci pasaport olarak UMPAS alınabilir. Sadece HUP'un yanında HİP alınmaz, HİP'in yanında HUP alınmaz. İki adet HİP veya iki adet HUP alınabilir.

8. Kayıp/çalıntı/gasp durumunda olan pasaportumu buldum. Eski pasaportumu iptal ettirerek yeni bir pasaport başvurusunda bulunmuştum. Bulduğum eski pasaportumu ikinci pasaport olarak kullanabilir miyim?

Eski pasaportunuzun geçerlilik süresi olması gerekmektedir. Yeni aldığınız pasaportunuz 10 yıllık düzenlenmiş ise eski pasaportunuzu ikinci pasaport olarak kullanabilirsiniz. Eski pasaportunuzdan kalan süreler yeni pasaportunuza aktarılmış ise eski pasaportunuzu kullanamazsınız. Eski pasaportunuz fiziki iptali yapılarak size teslim edilir. Hususi pasaport ise ikinci pasaport olarak kullanabilirsiniz. Hizmet pasaportu ise görev onayı ve talep formuna istinaden ikinci pasaport olarak kullanılabilir. Süresi dolmuş ise bütün pasaport türleri için fiziki iptali yapılarak size teslim edilir.

9. Hususi damgalı pasaport hak sahibi değilim fakat eşimin hak sahipliğinden dolayı hususi damgalı pasaportum var. Ancak çalıştığım kurumdan da hizmet damgalı pasaport alabilir miyim?

Evet.


A) Hususi Damgalı Pasaportlar
1. Hususi Damgalı Pasaport Hak Sahibine hangi sürelerde düzenlenir?
a) Hak sahibine 6 aydan az olmamak ve 5 yılı aşmamak üzere,
b) 5682 sayılı Pasaport Kanununun 14 üncü maddesi kapsamındaki ihracatçı firma yetkililerine 2 yıl,
c) İl-İlçe belediye başkanlarına ise görevleri süresince verilir.

2. Hak sahibinin eşine hangi sürelerde hususi pasaport düzenlenir?

Hak sahibinin eşine herhangi bir şarta bağlı kalmaksızın 5 yıl süreli düzenlenir.

3. Hak sahibinin ergin olmayan çocuklarına hangi sürelerde Hususi Damgalı Pasaport düzenlenir?

a) Ergin olmayan çocukları için herhangi bir şarta bağlı kalmaksızın 5 yılı aşmayacak şekilde 18 yaşının tamamlanması dikkate alınarak hesaplanacak süre kadar hususi damgalı pasaport verilir.

b) 18 yaşının tamamlanmasına 6 aydan az kalanlara 6 ay süreli pasaport verilir.

c) Evli bulunmayan, iş sahibi olmayan ve öğrenimine devam eden çocuklarına 18 yaşının tamamlanmasına 1 gün kalsa dahi 5 yıl süreli düzenlenir.

4. Hak sahibinin evli bulunmayan, iş sahibi olmayan ve öğrenimi devam eden çocuklarına hangi sürelerde hususi pasaport düzenlenir?

a) Ergin olmayan çocuklarına 18 yaşının tamamlamasına bir gün kalsa dahi 5 yıl süreli,

b) Ergin olan çocuklarına toplamda 5 yılı aşmayacak şekilde 25 yaşının tamamlanması dikkate alınarak hesaplanacak süre kadar hususi damgalı pasaport verilir.

5. Hak sahibinin engelli çocuklarına hangi sürelerde hususi damgalı pasaport düzenlenir?

Evli bulunmayan, iş sahibi olmayan bedensel, zihinsel veya ruhsal engellerinden en az biri nedeniyle sürekli bakıma muhtaç durumda olduğu resmi sağlık kurumlarının düzenlediği sağlık kurulu raporu ile belgelenen çocuklarına yaşı dikkate alınmaksızın 5 yıl süreli hususi damgalı pasaport verilir.

6. İl-ilçe belediye başkanlarına hangi sürelerde hususi damgalı pasaport düzenlenir?

İl-ilçe belediye başkanlarına görevleri süresince hususi damgalı pasaport düzenlenir.

7. İhracatçı firma yetkililerine hangi sürelerde hususi damgalı pasaport düzenlenir?

İhracatçı firma yetkililerine 2 yıl süreli hususi damgalı pasaport düzenlenir.

8. Hususi damgalı pasaportumun süresi azaldığında ne yapmam gerekir?

Dışişleri Bakanlığınca düzenlen vize rejimi dikkate alınarak gidilecek ülkeye pasaportun süresinin yetip yetmediği kontrol edilmelidir.

B) Hizmet Damgalı Pasaportlar
1. Hizmet Damgalı pasaport hak sahibine hangi sürelerle düzenlenir?

6 aydan az olmamak üzere azami 5 yıl olacak şekilde, görevlendirmenin süresi ve gidilecek ülkenin vatandaşlarımıza uyguladığı vize rejimi dikkate alınarak düzenlenir.

Hizmet damgalı pasaportlar yolculuk sırasında olabilecek gecikmeler ve ülkeye varış zamanları göz önüne alınarak görev bitim tarihine beş gün eklenerek düzenlenir. Bu eklemeyle birlikte pasaportun süresi toplamda 5 yılı aşamaz.

2. Hak sahibinin eşine hangi sürelerde hizmet pasaportu düzenlenir?

Hak sahibinin süresi ile aynı sürede pasaport düzenlenir.

3. Hak sahibinin çocuklarına hangi sürelerle Hizmet Damgalı Pasaport düzenlenir?

a) Ergin olmayan çocukları için herhangi bir şarta bağlı kalmaksızın 18 yaşının tamamlanması dikkate alınarak hak sahibi kişinin pasaportu ile aynı süre kadar hizmet damgalı pasaport verilir.

b) 18 yaşının tamamlanmasına 6 aydan az kalanlara 6 ay süreli pasaport verilir.

c) Evli bulunmayan, iş sahibi olmayan ve öğrenimine devam eden çocuklarına 18 yaşının tamamlanmasına 1 gün kalsa dahi hak sahibinin pasaportunun süresi kadar (en fazla 5 yıl) düzenlenir.

 

4. Hak sahibinin evli bulunmayan, iş sahibi olmayan ve öğrenimi devam eden çocuklarına hangi sürelerde hizmet pasaportu düzenlenir?

a) Ergin olmayan çocuklarına 18 yaşının tamamlamasına bir gün kalsa dahi hak sahibi kişinin pasaportu ile aynı süreli pasaport verilir.

b) Ergin olan çocuklarına 25 yaşının tamamlanmasına kadar hak sahibi kişinin pasaportunun geçerlilik süresi dikkate alınarak hesaplanacak süre kadar pasaport verilir.

5. Hak sahibinin engelli çocuklarına hangi sürelerde hizmet damgalı pasaport düzenlenir?

Evli bulunmayan, iş sahibi olmayan bedensel, zihinsel veya ruhsal engellerinden en az biri nedeniyle sürekli bakıma muhtaç durumda olduğu resmi sağlık kurumlarının düzenlediği sağlık kurulu raporu ile belgelenen çocuklarına yaşı dikkate alınmaksızın hak sahibi kişinin pasaportu ile aynı süre geçerli hizmet damgalı pasaport verilir.

6. Eşim hizmet damgalı pasaportu ile yurt dışı göreve gitti, yurt dışında bulunan eşimin hak sahipliğinden dolayı hizmet pasaportu başvurusu yapabilir miyim?

Hak sahibinin eş veya çocuklarına daha sonra pasaport talep etmeleri halinde gidilecek ülkenin vize rejimi ve hak sahibinin görev süresi dikkate alınarak pasaport verilebilir.

Yurt dışında bulunan eşinizin kurumundan talep formu almanız ve kendi hak sahipliğinden dolayı hizmet pasaportu almanız için dış temsilciliklerden düzenleyeceği vekaletnameyi ilgili dış temsilciliğin faksından/mailinden yurt içindeki başvuru merkezinin faksına/mailine göndermesi gerekmektedir.

7. Hizmet Damgalı Pasaport alırken göreve gideceğim tarihten ne kadar süre önce başvurmam gerekir?

            Görevlendirme yapılan ülkede vize uygulanmıyor ise görevin başlama tarihinden 20 gün öncesinden, vize uygulanıyor ise görevin başlama tarihinden 60 gün öncesinden başvuru yapılabilir.

 

 

 

C) Umuma Mahsus Pasaportlar
1. Umuma mahsus pasaportların düzenleme süreleri
a) Ergin olanlara umuma mahsus pasaportlar hangi sürelerde düzenlenir?
            Ergin olanlara yatıracakları harç miktarlarına göre en az 6 aylık, en fazla 10 yıllık olacak şekilde düzenlenir.

b) Ergin olmayanlara umuma mahsus pasaportlar hangi sürelerde düzenlenir?
            18 yaşından küçüklere en az 6 ay, en fazla 5 yıl olacak şekilde düzenlenir.

            c) Havayolu şirketimizin uçuş ekibinde görevli personellere ne kadar süreli harçsız umuma mahsus pasaport düzenlenmektedir?
            Listenin onaylatıldığı vergi daireleri ya da malmüdürlüklerince belirtilen süre kadar. Vergi daireleri ya da malmüdürlüklerince süre belirtilmemişse 2 yıl süreli harçsız umuma mahsus pasaport düzenlenir.
ç) Umuma mahsus pasaportumun süresi azaldığında ne yapmam gerekir?

Dışişleri Bakanlığınca düzenlen vize rejimi dikkate alınarak gidilecek ülkeye pasaportun süresinin yetip yetmediği kontrol edilmelidir.

2. Umuma mahsus pasaportlarda süre aktarımı

a) Geçerliliği devam eden umuma mahsus pasaportumun süresini yeni düzenlenecek umuma mahsus pasaporta aktarabilir miyim?

            Evet.

b) Hangi durumlarda eski pasaportlardaki süreler yeni pasaporta aktarılır?

Pasaport türleri içerisinde yalnızca umuma mahsus pasaportlardan, düzenlenecek yeni umuma mahsus pasaporta süre aktarımı yapılabilir. Diğer pasaport türleri için söz konusu değildir.

c) Harçsız düzenlenen pasaportumdan kalan süre daha sonraki başvurumda alacağım harçlı/harçsız pasaporta aktarılır mı?

            Evet.

            ç) Pasaportum bir süredir adli emanette tutulmakta. Adli emanette geçen süreyi kullanamadığım için yeni başvuracağım pasaporta adli emanette geçen süreler aktarılabilir mi?

            Hayır, pasaport başvurusuna geldiğiniz tarih itibariyle kalan süreleriniz başvuracağınız yeni umuma mahsus pasaporta aktarılabilir.



1. Hangi hallerde pasaportlar geçersiz hale getirilmektedir?

Vatandaşlığın kaybı, ölüm, gaiplik veya ölümüne kesin gözle bakılmayı gerektiren hallerden birisinin nüfus kütüklerine tescil edilmesi halinde pasaportlar otomatik olarak geçersiz hale getirilmektedir.

2. Yakınım vefat etti pasaportunu ne yapmalıyım?

Ölümün nüfus kütüklerine tescili ile pasaport otomatik olarak sistem üzerinden iptal edilmektedir. Başvuru merkezine müracaat edilerek pasaportun fiziki iptalinin yapılmasına müteakip kanuni mirasçılar tarafından saklanabilir.

3. Eşim ve çocuklarım benim hakkımdan dolayı hususi/hizmet pasaportu aldılar. Ancak benim hakkımdan dolayı pasaport almalarını istemiyorum. İptal ettirebilir miyim?

Evet, başvuru merkezine müracaat etmeniz halinde gerekli işlem yapılacaktır.

4. Pasaportum ne zaman geçersiz hale gelir?

Tahrifat ve başkası adına pasaport düzenlendiğinin tespiti, vatandaşlığın kaybı, ölüm, gaiplik veya ölümüne kesin gözle bakma hallerinden birinin nüfus kütüğüne tescili, pasaportun iadesi, hatalı üretim, yeni bir pasaport düzenlenmesi durumunda mevcut pasaport geçersiz hale getirilir.


1. Pasaportumu nereden alabilirim?

Yurt İçi: Vatandaşlarımızın müracaat aşamasında bildirdikleri cep telefonu numaralarına pasaport gönderisinin PTT Genel Müdürlüğü tarafından teslim alınmasından itibaren barkod numarası ile birlikte, aşamaları hakkında SMS ile bilgilendirme hizmeti verilmektedir. Başvuru sahiplerinin Pasaportları, PTT Kargo aracılığıyla doğrudan (başvuruda belirtilen) adreslerine gönderilmektedir. Pasaport başvuru sahibine veya başvuru sırasında teslim alabilmesi için ismi belirtilen kişiye teslim edilmektedir. Belirtilen adreste ilgili kişiye 2 defa ulaşılamaması durumunda Pasaport gönderileri 10 gün süre ile teslim alınmak üzere Posta Merkezinde bekletilmektedir.10 gün içerisinde Posta Merkezinden teslim alınmayan pasaport gönderileri, ilgilisi tarafından teslim alınana kadar başvuru sırasında belirttikleri Nüfus Müdürlüğünde saklanacaktır.

Yurt Dışı: Başvuru sahipleri Pasaportlarını yalnızca başvuruda bulundukları Büyükelçilik veya Başkonsolosluktan teslim alabileceklerdir.

2. Pasaportumu Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünden alabilir miyim?

Pasaportlar Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünce belirlenecek bir dağıtım noktasından elden teslim alınabilecektir.

3. Pasaportumu benim yerime alacak kişi için genel vekalet mi yoksa özel vekalet mi çıkartmam gerekir?

Pasaport iş ve işlemlerinde vekaletnameyi gerektirecek durumlarda özel vekalet aranır.

4. Yurt içinde yaşayanların pasaportları doğrudan adreslerine gönderilebilirken yurtdışında yaşayanların pasaportları niçin adreslerine gönderilmiyor?

Yurt dışında pasaport kişinin kimliği yerine de geçmekte ve birçok resmi işlemde kullanılmaktadır. Bu nedenle, pasaport başvurusunda bulunan vatandaşlarımızın başvurusu sonuçlanıp yeni pasaportlarını alıncaya kadar geçecek süre içinde pasaportsuz kalmalarını önlemek amacıyla mevcut pasaportları başvuru sırasında iptal edilmemektedir. Yeni pasaport, başvurulan temsilciliğe ulaştığında başvuru sahibi dış temsilciliğe davet edilecek ve eski pasaportun işlem sayfaları iptal edildikten sonra pasaportu, iptal edilmiş eski pasaportla birlikte başvuru sahibine imza karşılığında teslim edilmektedir. Bu nedenle, yurtdışında yaşayan başvuru sahiplerinin pasaportları yalnızca başvuru merkezlerinde (Büyükelçiliklerin Konsolosluk Şubeleri ve Başkonsolosluklar) teslim edilmektedir.

5. Düzenlenen pasaportların gönderimi ile ilgili herhangi bir ücret ödemem gerekir mi?

PTT tarafından adrese gönderilen pasaportlar için herhangi bir ücret ödemeniz gerekmemektedir. Yurt dışı gönderim için Dışişleri Bakanlığından bilgi alınabilir.

 

 

6. Pasaportumu başvuru yaptıktan kaç gün sonra alabilirim?

Başvuru sırasında alınan bilgiler yaklaşık 30 saniye içinde güvenlikli elektronik ortamda tanzim merkezine iletilmekte ve kişiselleştirme (baskı) sırasına girmektedir. Pasaportların kişiselleştirilme işlemi Hac, Umre, Tatil sezonu vb. zamanlarda yaşanan başvuru yoğunluğu olmadığı sürelerde başvurunun yapıldığı gün içinde sonlandırılmaktadır. Ancak pasaport tanzim sisteminin çok bileşenli bir bilişim sistemi olması dolayısıyla yaşanabilecek aksaklıklar göz önünde bulundurularak pasaport talep edecek vatandaşlarımızın planladıkları seyahatten en az on beş (15) gün önce müracaatlarını yapmaları önem arz etmektedir.

Yurt İçi Başvuru Bilgisi: e-Pasaport başvurularının yurt içinde istisna durumlar dışında ortalama olarak 5 – 7 mesai gününde sonuçlandırılması öngörülmektedir.

Yurt Dışı Başvuru Bilgisi: e-Pasaport başvurularının yurtdışında istisna durumlar dışında ortalama olarak 7 – 10 mesai gününde sonuçlandırılması öngörülmektedir.

7. Posta görevlisi tarafından teslim edilen pasaportum pasif durumda olabilir mi?

Pasaportlar Genel Müdürlükte kişiselleştirildiği anda aktif hale getirilir.

8. Pasaportumu bir yakınım teslim alabilir mi?

Ergin kişilerin pasaportları kendilerine veya başvuru sırasında kendisi dışında başka bir kişiyi belirlemesi halinde belirlenen ergin kişiye teslim edilir. Belirlenecek kişilerle başvuru sahibi arasında soy bağı şartı aranmaz.

9. Boşanma davam devam ederken reşit olmayan çocuğumun pasaportunu kim teslim alabilir?

Mahkemenin ara kararına göre velayet verilen kişiye teslim edilir.

10. Anne ve baba evli değilse reşit olmayan çocuğunun pasaportunu kim teslim alabilir?

Velayet sahibi anneye ya da başvuru esnasında belirlediği kişiye verilir.

11. Postacı geldiğinde evde yoktum. Postaneye gittiğimde pasaportu nüfus müdürlüğüne iade ettiklerini söylediler. Ne yapmalıyım?

Başvuru esnasında belirttiğiniz ve posta görevlisince iade edilecek başvuru merkezine müracaat etmeniz halinde pasaportunuzu alabilirsiniz.

12. Posta iadesi sebebi ile başvuru merkezinde bulunan pasaportumu teslimde belirttiğim alternatif kişi alabilir mi?

Hayır. Başvuru merkezine iade edilmiş pasaportlar ancak şahsınıza veya bu konuya dair vekil tayin ettiğiniz kişiye teslim edilir.

13. Pasaportumu belirttiğim adresten teslim almak üzere alternatif kişi belirtebilir miyim?

Evet, belirttiğiniz adreste bulunan başkalarını alternatif kişi olarak belirleyebilirsiniz. Bu durumda soy bağı şartı aranmaz.

14. Postacı beni evde bulamazsa ne olur?

Postacı sizi evde bulamazsa tekrar gelecektir. 2. Gelişte de evde bulunmaz iseniz pasaportunuz 10 gün boyunca postanede saklanacaktır. Bu süre içerisinde de pasaportunuzu teslim almazsanız başvuru sırasında belirttiğiniz başvuru merkezine iade edilerek bu merkezde geçerlilik süresi boyunca saklanacaktır.

15. Başvuru esnasında neden bir teslim nüfus müdürlüğü seçiyorum?

Postacı 2 defa belirttiğiniz adrese uğramasına rağmen size ulaşamadığında pasaportunuzu 10 gün boyunca postanede saklar. Bu 10 gün içinde de teslim alınmayan pasaportlar süresi doluncaya kadar başvuruda belirttiğiniz başvuru merkezinde saklanır.

16. Ergin olmayan veya kısıtlıların pasaportları kimlere teslim edilir?

Başvuru sırasında veli ya da vasilerinin belirleyeceği kişilere teslim edilir.

17. Posta iadesi ile başvuru merkezine teslim edilmiş ergin olmayan veya kısıtlıların pasaportlarını kimler teslim alabilir?

Başvuru sırasında belirttikleri alternatif kişiler teslim alamazlar. Başvuru merkezinde bulunan ergin olmayan ve kısıtlılara ait pasaportlar ancak velilerine, vasilerine veya bunların vekil tayin ettiği kişilere teslim edilir.

18. Pasaportum dağıtım esnasında kaybolursa bu durumdan nasıl haberdar olurum?

Posta görevlisinin bildirimi üzerine pasaport geçersiz hale getirilir ve pasaport hamiline yazılı bildirimde bulunulur.


 
1. Hususi ve Hizmet Damgalı Pasaport talep formlarında elektronik imza kabul edilir mi?
            Hayır. 5070 sayılı e-imza kanunun 5 inci maddesine istinaden ıslak imzalı ve mühürlü olması gerekir.
2. Hususi ve Hizmet Damgalı Pasaport imza sirkülerinin geçerlilik süresi ne kadardır?
Hususi ve hizmet damgalı pasaport talep formu ve belgelerini imzalamaya yetkili kılınan kişilerin imza sirkülerinin birer yıllık dönemler halinde her yılın 1 Ocak tarihine kadar, talep formunu imzalamaya yetkili kılınan kişilerin değişmesi halinde yetkili kılınan kişilerin imza sirkülerinin aynı gün kurumun bulunduğu yer il nüfus ve vatandaşlık müdürlüğünde olacak şekilde gönderilmesi gerekmektedir.
3. Geçerliliği devam eden hizmet damgalı pasaport görev dönüşünde nereye verilir?
İlgili kurum tarafından teslim alınarak başvuru merkezine teslim alındığına dair yazı yazılır.
4. Hizmet Damgalı Pasaport özel seyahatlerde kullanılabilir mi?
Hayır.

1.      Yurtdışında pasaport başvurumu nereye yapabilirim?

https://www.konsolosluk.gov.tr/Faq/Index adresinden detaylı bilgi alabilirsiniz. Ayrıca +90 312 292 29 29 numaralı Konsolosluk Çağrı Merkezi ile de irtibat kurabilirsiniz.